Listing 1 - 10 of 81 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Educational systems. Teaching systems --- Teaching --- Education --- Book --- Co-education --- Belgium
Choose an application
Educational systems. Teaching systems --- Teaching --- Education --- Book --- Co-education --- Netherlands
Choose an application
Historisch overzicht van de coëducatieve traditie in de VS, die daar reeds vanaf de eerste helft van de negentiende eeuw wijd verspreid was. Met aandacht voor de debatten die dit steeds heeft losgeweekt tussen voor en tegenstanders, waarbij men de verschuivingen in argumentatie (zowel pro als contra) doorheen de geschiedenis schetst.
Educational systems. Teaching systems --- History --- United States --- United States of America --- Book --- Co-education
Choose an application
In dit boek wordt gepleit voor coëducatie als methode van seksuele opvoeding. Interessant om de opvatingen over deze twee onderwerpen, uit een periode waarin geen van beide evident waren ("... de coïnstructie, het onderwijs aan jongens en meisjes gezamenlijk, hebben wij, hoewel niet in de eerste plaats, ook behandeld, voor zover dat in de gegeven verhoudingen in ons onderwijs iets meer dan theoretische betekenis heeft."), te leren kennen. Jammer genoeg is er geen uitgavedatum vermeld.
Choose an application
Verhaal van het leven en werk van Maria Verstraeten, eerst leerlinge, later secretaresse en nog later directrice van de in 1919 opgerichte Katholieke Vlaamse Hogeschool voor vrouwen te Antwerpen. In deze elitaire en flamingantistische instelling, werd meisjes een programma voor algemene ontwikkeling aangeboden, wat toenertijd vrij uniek was: als meisjes al voortstudeerden was dit meestal aan een huishoudschool. Schetst een beeld van de evolutie van het katholiek hoger onderwijs voor vrouwen in Vlaanderen.
Educational systems. Teaching systems --- History --- Single-sex education --- History --- Book --- Verstraeten, Maria --- Belgium
Choose an application
In dit boek wordt de geschiedenis verteld van de religieuze orde van de kanunnikessen van de H. Augustinus die begin 20e eeuw vanuit Frankrijk naar Nederland waren gevlucht. Wegens de anti-religieuze wetten aldaar was het hun niet mogelijk om hun pedagogisch project verder te zetten. Ze richtten in Vught het 'Regina Coeli' op dat bekendheid kreeg als een deftig Frans meisjespensionaat. Tot 1935 werden daar jonge meisjes opgeleid om hun onderwijsakte Frans te behalen, de meisjes kregen er ook een brede algemene culturele vorming. In 1935 werd de school als middelbare meisjesschool erkend. De zusters zorgden bovendien voor kleuter- en lager onderwijs in de parochie. In de loop der jaren lieten de religieuzen het onderwijs over aan leken. In dit boek krijgen wij ook een beeld van het dagelijks leven van de meisjes in het internaat.
Developmental psychology --- Educational systems. Teaching systems --- Single-sex education --- Boarding schools --- Girls --- Book --- Netherlands
Choose an application
In deze publicatie worden twee groepen vagen aan de orde gesteld: namelijk die naar de herkomst, de bijzondere aard en de zin van de verschillen tussen de seksen en, nauw daarmee verbonden, de overweging of gemengde dan wel gescheiden opvoeding der seksen mogelijk, gerechtvaardigd en doelmatig is. Vormt een schets van de stand van zaken in de maatschappelijke discussie omtrent coëducatie in Duitsland anno 1964. Met hierbij als belangrijkste geluid de roep om een kind niet op te voeden volgens zijn sekse, maar volgens zijn individualiteit.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Educational systems. Teaching systems --- Book --- Sex differences --- Co-education
Choose an application
Ter gelegenheid van het UNO-Jaar van de Vrouw (1975) bracht 'Uitleg' (weekblad van het Nederlandse Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen) een serie artikelen samen waarin de vrouw in het onderwijs centraal stond. Met hierin aandacht voor de rol en positie van de vrouw in het onderwijs, coëducatie, de vrouw en het hoger onderwijs, ouderparticipatie, opvang van kleuters en peuters, e.d. Verouderd.
Teacher education. Teacher's profession --- Educational systems. Teaching systems --- Teaching --- Educational sciences --- Teachers --- Education --- Book --- Co-education --- Educational sciences --- Netherlands
Choose an application
In het boek wordt een overzicht geboden van de geschiedenis van het meisjesonderwijs in Nederland van 1800. Alle aspecten komen aan bod, zoals de Middelbare Meisjesschool (MMS), de meisjesvakopleidingen, de buitenschoolse vorming en de hogere beroepsopleidingen. De geschiedenis van de diverse schooltypen, de denkbeelden van waaruit ze ontstonden en de maatschappelijke context waarbinnen dit alles zich afspeelde wordt uiteengezet. Centraal hierbij staat de vraag, hoe de drie doeleinden van het meisjesonderwijs -algemene vorming, beroepsopleiding en voorbereiding op de gezinstaak- zich tot elkaar verhielden, met andere woorden waar de prioriteiten werden gelegd en in hoeverre deze samenhingen met de sekse.
Developmental psychology --- Psychology --- Educational systems. Teaching systems --- Educational sciences --- History --- Single-sex education --- History --- Girls --- Psychology --- Book --- Educational sciences --- Netherlands
Choose an application
Frans onderwijsprogramma van 1945 van de huishoudschool voor meisjes, die vooral door meisjes uit de arbeidersklasse bevolkt werd. Deze scholen gaven aan hun leerlingen, alvorens ze zich op de arbeidsmarkt moesten begegeven, een 'année de formation générale, ménagère, professionnelle'. Op het programma stonden volgende onderwerpen: 'la personne humaine', 'l'enfant', 'l'adolescente', 'la femme', 'maison-famille', 'cité', 'région-travail', 'la France' en 'le monde'.
Developmental psychology --- Didactics --- Educational systems. Teaching systems --- Educational sciences --- Single-sex education --- Girls --- Curriculum --- Upbringing --- Book --- anno 1940-1949 --- France
Listing 1 - 10 of 81 | << page >> |
Sort by
|